“Kom je nog een keer, juf?”

Simone
Simone, invaljuf én adviseur primair onderwijs bij Cito

Als ik inval en ga kennismaken met een nieuwe groep leerlingen, dan begin ik daar al mee bij de ingang van de klas. Zodra de bel gaat, sta ik bij de deur en begroet ik de leerlingen met een hand en een vriendelijk woord.

Wat ik zeg, hangt af van wat ik observeer. Bij een verlegen kind zeg ik misschien alleen goedemorgen. Soms vang ik een gesprekje op tussen ouder en kind en vind ik daar een haakje om contact te maken met een leerling. “Was je gisteren jarig? Wat leuk, nog gefeliciteerd!” of “Hé, je vergeet je drinkbeker. Wat een leuke beker is dat!”

Leren van indrukken
Door de leerlingen bij de deur te begroeten, leer ik gelijk de namen. Maar door goed te kijken zie ik nog véél meer. Een jongen die geen contact maakt en stug doorloopt. Of een meisje dat met een boos gezicht binnenkomt omdat ze net bij de kapstokken nog onenigheid had met haar moeder. Twee meisjes die hand in hand komen binnenhuppelen en vertellen dat ze vanmiddag afspreken. In korte tijd doe ik zo heel veel indrukken op. Indrukken die mij kunnen helpen bij het creëren van een veilig gevoel voor iedereen.

De antenne van de invaller
Ik ben als invaller veel bezig met het pedagogische stuk; het zorgen voor een goed welbevinden van mijn leerlingen. Als invaller kom je in een al bestaand groepsklimaat binnen. Groepsprocessen die al geruime tijd lopen en waar ik geen weet van heb spelen een rol tijdens mijn invaldag. Ik weet niet of je dit herkent als invaller, maar ik merk dat ik een goede antenne heb ontwikkeld en snel bemerk of het sociale klimaat in een groep goed is of niet.

Correctie…
Een enkele keer heeft de leerkracht een korte beschrijving over specifieke leerlingen voor mij klaargelegd. Meestal moet ik het tijdens een invaldag echter hebben van hetgeen ik observeer. Soms interpreteer ik mijn observaties verkeerd en moet ik mijn beeld van een kind of van de groep gedurende de dag bijstellen. Herkenbaar? Gelukkig heb je als leerkracht van een vaste groep naast je dagelijkse, authentieke observaties ook verschillende instrumenten tot je beschikking. Ook deze helpen je om een indruk te krijgen van het sociale klimaat binnen je groep.

Een betrouwbaar instrument
Sinds augustus 2017 toetst de Inspectie van het Onderwijs ook het ‘schoolklimaat’. Als school heb je de plicht om jaarlijks het veiligheidsgevoel van de leerlingen te monitoren. Hoe willen wij bij Cito je ondersteunen bij het in beeld brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling? Met Viseon. Hiermee krijg je als leerkracht een goed, objectief beeld van het sociaal en emotioneel functioneren van je leerlingen en van het klasklimaat. Positief beoordeeld door de expertgroep PO!
Viseon voor kleuters
Viseon voor groep 3 t/m 8 (ook geschikt voor SO en SBO)

Dat voelt goed
Het belangrijkste vind ik dat de leerlingen aan het eind van de dag met een goed gevoel de deur weer uit gaan. Dat ze een fijne dag hebben gehad. Nóg leuker is het als ze mij bij de deur weer een hand geven en vragen: “Kom je nog een keer, juf?”

Wat zijn jouw ervaringen – als invaller, maar ook als leerkracht met een vaste groep – met het leren van indrukken, je beeld bijstellen en het verkrijgen van een goed beeld van het sociaal en emotioneel van je leerlingen? Ik leer graag van je!

Groetjes,
Simone


Juf-SimoneAls adviseur voor het primair onderwijs ben ik veel in contact met scholen. Voordat ik in 2010 bij Cito begon, was ik zelf juf in het basisonderwijs. Deze ervaring helpt mij vragen van leerkrachten en ib’ers te plaatsen en ze antwoorden te geven waar ze mee geholpen zijn. Toch merkte ik dat ik de laatste jaren langzaam wegdreef van mijn praktijkervaring. Dus… werk ik nu weer één dag in de week als invaljuf!

In mijn blogs schrijf ik over wat ik meemaak als invaljuf, soms met een linkje naar mijn andere werk, bij Cito. Ik hoor graag wat je ervan vindt en hoor ook graag jouw vragen, ervaringen en andere reacties!

Geef een reactie

