Ouders

Simone
Simone, invaljuf én adviseur primair onderwijs bij Cito

Toen ik jaren geleden nog rapportgesprekken voerde, zette ik mij vooral schrap voor de ouder die óók leerkracht was. Die stelden veelal de kritische vragen. Nu is het vast anders. Het lijkt erop dat sommige ouders vaker de noodzaak voelen om te reageren op de samenstelling van de nieuwe groep van hun kind, de keuze voor een leerkracht voor de groep van hun kind, het (voorlopig) schooladvies of het feit dat hun kind alleen nog maar water mag drinken op school.

Het lijkt mij niet eenvoudig om in deze digitale tijd als school goed te anticiperen op de kritische berichten van ouders. Ouders plaatsen makkelijk iets op social media over je school. Of ze reageren op een email van jou als leerkracht, waarbij ze voor het gemak álle ouders in de c.c. meenemen.

Ook vragen aan Cito
Ik merk het als adviseur van Cito ook. Ouders die contact met ons opnemen omdat ze vragen hebben rondom toetsen en twijfelen of de leerkracht het wel juist heeft. Ouders die bijvoorbeeld niet begrijpen waarom hun kind op de methode-toetsen hoog scoort en op de LVS toetsen een IV-score heeft. Sommige vragen kunnen we beantwoorden, maar vaak adviseren we ouders het na te vragen bij de leerkracht van hun kind.

Betrokkenheid mooi
Ik vind de betrokkenheid van ouders bij hun kinderen altijd mooi om te zien. En natuurlijk wil je als leerkracht of school ook dat de ouders betrokken zijn bij het onderwijs van hun kinderen. Maar hoeveel ruimte moet je ouders geven om te reageren op beleid en uitvoering van het onderwijs?

Informatie over toetsen voor ouders
In onze nieuwste toetshandleidingen is een hoofdstuk geheel gericht aan het communiceren over toetsresultaten, onder andere met ouders. Ook onze website heeft informatie speciaal voor ouders. Mocht je binnenkort een informatieavond verzorgen dan biedt de handleiding misschien wel input. Ook kun je ouders verwijzen naar onze website.

Mis je informatie of heb je ideeën over het communiceren met ouders over Cito LVS-toetsen, laat je het mij dan weten?

Groetjes,
Simone


Juf-SimoneAls adviseur voor het primair onderwijs ben ik veel in contact met scholen. Voordat ik in 2010 bij Cito begon, was ik zelf juf in het basisonderwijs. Deze ervaring helpt mij vragen van leerkrachten en ib’ers te plaatsen en ze antwoorden te geven waar ze mee geholpen zijn. Toch merkte ik dat ik de laatste jaren langzaam wegdreef van mijn praktijkervaring. Dus… werk ik nu weer één dag in de week als invaljuf!

In mijn blogs schrijf ik over wat ik meemaak als invaljuf, soms met een linkje naar mijn andere werk, bij Cito. Ik hoor graag wat je ervan vindt en hoor ook graag jouw vragen, ervaringen en andere reacties!

Plaats een reactie