Kwetsbaar durven zijn

Marleen
Marleen van Benthem, productmanager primair onderwijs

Voor mij is vrijdag, einde van de dag, vaak een moment van reflectie. Hoe was mijn week? Heb ik leuke dingen gedaan? Gedaan wat ik wilde en moest doen? Soms is het antwoord hierop gewoonweg nee. Dan wordt mijn week ingevuld door een hoop rennen en vliegen, onverwachte dingen en ook niet altijd de dingen die ik echt heel leuk vind. Lange interne vergaderingen bijvoorbeeld. Vaak heel erg nodig en nuttig, maar soms ook niet en had het best sneller en efficiënter gekund. Herkenbaar 🙂? Dit zijn niet bepaald de dingen waar ik mijn energie uit haal. De afgelopen twee weken was dat anders, deze waren gewoon echt heel leuk! En op sommige momenten eerlijk gezegd ook best spannend.

Ik ben voor Cito veel buiten de deur geweest. Het begon met een schoolbezoek in het kader van ons nieuwe instrument Groeimeter. Een prototype dat we ontwikkeld hebben en nu testen met leerkrachten en leerlingen. Ik ging naar Amstelveen toe en werd heel hartelijk ontvangen door de school. Het leukste was toch wel met de leerlingen aan de slag te gaan. Ze vonden het gelukkig heel leuk allemaal, maar sommige dingen waren ronduit ‘stom’ volgens de leerlingen (ik hou van de eerlijke feedback van kids!). Of bleken onduidelijk. Bijvoorbeeld een rekendoel dat de leerling voorlas: “Ik kan werken met verhoudingen in allerlei situaties”. Ik vroeg de leerling of ze het snapte. Ja hoor, was het antwoord, ik kan dat dan als ik vrolijk ben, maar ook als ik moe of verdrietig ben… Een glimlach kon ik niet onderdrukken. Wat een logische gedachtegang eigenlijk. Mooi!

Eerlijke feedback over Groeimeter, zo fijn!

Wat staat me te wachten?
Een paar dagen later mocht ik naar Den Haag om onze Leerlingenraad voor het thema ‘Lekker lezen’ te ontmoeten. Ook alweer best spannend, want wat staat me te wachten? En hoe gaan we straks met die 44 kids in gesprek? Ik heb altijd veel ontzag voor de juffen en meesters die zo’n groep op een natuurlijke manier rustig kunnen houden. Ineens voelt die lange interne vergadering als best comfortabel en veilig…  Gelukkig werd ik gelijk weer positief verrast door het enthousiasme van de kids. Ze wilden zo graag met mij in gesprek! Stuk voor stuk hebben de leerlingen echt leuke ideeën om lezen leuker te maken. Maar ook goede tips voor Cito als het gaat om toetsen. De opgaven mogen wel wat grappiger. En ook graag meer plaatjes in de sommen. “Is wat meer kleur ook mogelijk?” Sommige leerlingen hadden vooraf al goed nagedacht en kwamen met een notitieblokje in de hand hun ideeën aan mij doorgeven. Op dat soort momenten ben ik echt heel blij met mijn werk. Het doet me beseffen waar we echt voor werken, namelijk voor die kinderen op de basisschool. Om hen te helpen alles uit zichzelf te halen.

De kinderen van de Leerlingenraad aan het woord!

Altijd zenuwachtig voor een toets
Een beetje ontroerd werd ik door een meisje uit groep 7, Pam. Ze wilde na afloop verder met mij praten en vertelde hoe zenuwachtig ze altijd is voor een toets. En ik weet dat er nog veel meer meisjes en jongens zoals Pam zijn, denk ook aan mijn eigen dochter van 11. Gelukkig kon ik Pam goed geruststellen door uit te leggen dat de toets een hulpmiddel voor de juf of meester is. Om te laten zien wat al goed gaat en wat ze nog moeilijk vindt. Niet meer dan dat. De juf of meester kent haar veel beter dan de toets. Je kan nooit een onvoldoende voor een toets halen! Mijn toelichting, en als ik eerlijk ben ook de vreugde van de Cito-goodiebag na afloop (met een echte Cito-spinner!), zorgde voor een lach op het lieve gezichtje van Pam. Daar doe je het toch voor!

Best confronterend…
En dan tenslotte de afgelopen dagen, deze stonden in het teken van klantgesprekken. We zijn volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten voor toekomstige volgsystemen. Onder leiding van een extern bureau gingen we in gesprek met 16 scholen. Met iedere school (leerkrachten, intern begeleiders en directeuren) spraken we een uur lang intensief over hun werk. Waar ze blij van worden, waar ze last van hebben en hoe Cito hen daarbij beter zou kunnen helpen. Soms best confronterend voor ons, maar de klant heeft altijd gelijk! Luisteren, luisteren, luisteren. Geen aannames doen, geen weerwoord, geen statische verklaringen geven, maar inderdaad… luisteren. Ik vond het heel erg interessant en zit boordevol energie om verder te werken aan onze concepten. En niet eenmalig vanuit en met input van de klant, maar structureel, in iedere fase van ontwikkeling. En dat daar dan af en toe lange interne vergaderingen voor nodig zijn, dat is dan maar zo. Ik heb deze weken vooral ook weer erg beseft: vanuit kwetsbaarheid en openheid ontstaan de mooiste gesprekken.

Fijn weekend allemaal!

Hoe kijk jij hier – als leerkracht, ouder of vanuit een andere rol – tegenaan? Ik ben benieuwd en lees graag jullie vragen, ervaringen en andere reacties!

Geef een reactie

