Authentieke teksten in examens, ja of nee?

Anton Béguin, directeur centrale toetsen en examens Cito

Anton Béguin, directeur centrale toetsen en examens Cito

Ronduit verbaasd ben ik over de reacties die door enkele examenkandidaten aan het adres van een auteur zijn gedaan naar aanleiding van het examen VWO-Nederlands. Natuurlijk begrijp ik de druk op examenkandidaten. Ook hun behoefte om klachten te uiten, zaken aan de kaak te stellen of om stoom af te blazen. Het LAKS biedt daartoe echter alle gelegenheid en neemt die klachten ook in behandeling. Maar een auteur aanspreken over de moeilijkheid van het examen?

Samen met betrokken docenten uit het onderwijsveld kiest Cito voor examens met authentieke teksten. Dat vinden we belangrijk omdat we midden in de, voor examenkandidaten herkenbare, maatschappij willen staan. In principe nemen we de teksten zo veel mogelijk ongewijzigd op, maar soms zijn kleine wijzigingen nodig om vraagstelling sluitend te krijgen of om de juiste moeilijkheidsgraad te krijgen. Hoewel we authentiek materiaal gebruiken in de examens zijn de auteurs niet betrokken bij het examen. In verband met geheimhouding krijgen zij op de dag van het examen pas te horen dat hun tekst is gebruikt. Het is niet logisch en zeker niet de bedoeling dat ze op wat voor wijze ook verantwoordelijk worden gehouden voor die examens. Die verantwoordelijkheid ligt bij het College voor Toetsen en Examens (voor de vaststelling) en Cito (voor de examenconstructie).

Maar als de auteurs, zoals nu gebeurde, wel worden aangesproken? Doen we dan nog wel het juiste door gebruik te maken van authentieke teksten? Moeten we niet naar speciaal voor examens samengestelde teksten? Of moeten we alleen klassieke teksten gebruiken? Dan wordt het in ieder geval een stuk moeilijker om bijvoorbeeld Multatuli aan te spreken via social media. Maar als we deze denklijn voortzetten kunnen we dadelijk ook geen filmpjes meer inzetten zonder dat de personen die daarin optreden aangesproken worden op de moeilijkheid van het examen. Of kunnen we geen instanties meer noemen zonder ze bij het examen te betrekken.
Zonder verbinding met het authentieke, plaatsen we examens verder uit de maatschappelijke realiteit. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s